Johanna Hansson

Bantning av häst vs människa:

Publicerad 2015-01-12 13:32:00 i Allmänt, Åsiktsinlägg,

 
Är din häst överviktig, trött och seg? Prova då detta enkla steget som gör att den rasar i vikt. Se resultatet på bara 4 veckor! Kostar endast 1 000 kr/mån, ge hästen den enkla vägen till ett bättre, lyckligare och hälsosammare liv!  

 

Elr vänta nu? Vad skrev jag nyss här ovanför? Det är ugefär såhär en "bantningsreklam" ser ut och presenteras för oss människor, varför kan det inte bara komma bantningspiller för djur? Så mycket enklare, och framförallt snabbare resultat.... Eller hur? 

Nej, nej och nej! Skulle verkligen inte bli chockad om det börjar säljas bantningspiller eller liknande åt hästar, hundar osv.. Men vart är denna lilla världen påväg? Jag är så otroligt trött på bantningsreklamer, smala ideal och "att äta så lite som möjligt är bra för kroppen"! 

Ska man banta sig själv eller ett djur, i detta fallet en häst, har jag alltid tyckt och tycker att det "enda" rätta är att motionera dem mer. Eller om det inte funkar, motionera dem på ett annat sätt, nya övningar, mer variation!! Jag tror verkligen att variation är det bästa. 

En fet(läs överviktig) häst mår ju inte bra om den är "lite för rund om magen", men kanske inte heller vid stenhård träning varje jävla dag. Om man jämför med oss människor, ja vi mår bra om vi tränar regelbundet och hårt ibland. Men hur kul är det om man "svimmar av ansträngning" varje gång man tränar? Inte vill nog hästen bli så slutkörd att den knappt kan gå? 

Jag tror  på normalt med hö, som en häst i den storleken skall ha dagligen, varierad träning och vila är nyckeln till "ett sunt liv" där man mår bra. Man ser ofta hästägare/ryttare som drar ned på höet, som är väldigt viktigt för hästen, samtidigt som kraftfodret som innehåller mycket stärkelse mm, är i densamma mått. Får hästen betfor? Bara socker... Det värsta jag vet är när man sätter "feta" hästar i grushagar på sommaren medan de andra hästarna får gå på gräs? Är det en lycklig häst enligt er? 

Tycker nästan att ridklubbar, skall "lära" barn och ungdomar lite mer information om vad hästar verkligen behöver istället för att man bara trycker i dem olika sorters foder för att det är "det som gäller"! 

 
"En lycklig häst, är en samarbetsvillig häst & en glad bästa vän!*

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Roligt att du hitta hit. I denna bloggen kommer jag skriva om mina två hästar och deras träning, samt lite ur min vardag. Jag har en häst som jag kallar Dumle, han tävlas i hoppning. Sen har jag även en vid namn Andy, som jag kommer tävla lite i dressyr på grund av att han inte får hoppas så mycket längre.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela